Innoware ApS

ONLINE MARKEDSFØRING

ONLINE MARKEDSFØRING

Digital Markedsføring

Når man taler med E-handelsvirksomheder, er det sværeste oftest, at få skabt forståelse for vigtigheden af strategi og værditilbud. Uden strategi, intet værditilbud, og så sejler markedsføringen hvor alt sker efter ad-hoc princippet. Det er vigtigt, at alle aspekter af værditilbuddet behandles samlet, så indhold, pris, SEO og PPC giver kunde det bedste tilbud. 
Når man driver E-handel er det essentielt, at man selv sætter sig ind i, hvad markedsføring er, for ellers bliver man meget let snydt af såkaldte specialister og eksperter. Markedsføring vil næsten altid medføre øget salg, såfremt værditilbuddet er på plads. Online markedsføring er heldigvis ikke så svært, og vi er her for at hjælpe dig.

Hvad er online markedsføring

Som navnet også antyder, handler online markedsføring om hvordan en virksomhed får markedsført sine produkter på internetet. Det sker gennem annoncer som vises, enten som placerede annoncer eller gennem søgninger. Annoncer som vises på søgemaskiner, kan groft opdeles i gratis annoncer (organiske visninger) og betalte annoncer (PPC – Pay Per Click). Fælles for begge typer er, at annoncevisning sker på baggrund af en søgning, som en potentiel kunde har foretaget. 
For PPC annoncering er det vigtigt at være opmærksom på, at annonceringsplatformen tjener penge per klik, hvor man som virksomhed først tjener penge, hvis klikket fører til et salg (konvertering). Et annonceklik kaldes også et lead, hvor et varmt lead har større sandsynlig for konvertering, og et koldt lead har mindre sandsynlighed for konvertering til et salg. Google er den mest kendte platform for online markedsføring, men Microsoft er med deres egen søgemaskine Bing også værd at nævne, også fordi Microsoft nye browser Edge, vinder ind på Googles Chrome browser, hvor Bing er standard.
Man bør tage sig i agt for digitale markedsføringsbureauer, som tager sig betalt med en procentandel af annonceringsudgifterne til Google, for jo større annonceringsudgifter, des mere tjener de. Det kan aldrig blive i kundens interesse.

Leads vs konverteringer

Leads (engelsk) er et udtryk for en kundekontakt, som giver potentiel mulighed for et salg. Markedsføring handler om, at skabe leads, altså interesse hos en mulig køber. For online markedsføring, handler det om lede kunden ind på sin webshop, og helst på baggrund af reel interesse, f.eks. via en konkret søgning. Markedsføring kan også udbrede et generelt kendskab til virksomheden og den produkter, gennem annoncer som vises på diverse medier. Hvis et lead fører til et salg, kaldes det en konvertering. det er således ikke markedsføringen selv, som er ansvarlig for salget, det vil for E-handel være webshoppens opgave.

Markedsføringsstrategi

Det er utroligt vigtigt, at man for sin online markedsføring får lagt en markedsføringsstrategi, så man ikke risikerer, at bruge en masse penge på annoncering, hvor udbyttet i form af ordrer (konverteringer) bliver alt for lille. Selv den mest kompetente Google Ads administrator, kan ikke udføre sit arbejde optimalt, hvis der ikke er udarbejdet en online markedsføringsstrategi. Hvis eksempelvis for en Google Shopping annonce, at produktet er meget dyrere end konkurrenternes, så nytter det ikke noget, at man ligger på en god position og opnår mange kliks, hvis kunden alligevel handler hos konkurrenten. Udover selve annonceringen er der mange faktorer, som spiller ind hvis man vil sikre, at en online søgning fører til at salget lander hos en selv, herunder:

  • Vareudvalg
  • Lagerstatus
  • Produktsynlighed & tilgængelighed
  • Indkøbspris (avance)
  • Salgspris (prisrobot)
  • Ordreomkostninger
  • Renommé
Alle disse faktorer er betydende for et salg og det kræver, at man får lagt en strategi, som tager højde for dem alle.
E-handel strategi

Værditilbuddet

Værditilbuddet er en del af din forretningsmodel og en analyse af, hvilke ønsker og behov dine kunder har, og hvordan du sikrer, at din webshop opfylder kundernes behov. Hvor dit online værditilbud for markedsføring sikrer trafik (leads) til din webshop, så skal webshoppens værditilbud sikre, at trafikken konverteres til et salg. Så med kyndig markedsføring og et godt værditilbud, sikres du en stor andel af online salget.

Forretningsmodel Værditilbud

Organisk Annoncering (SERP/SEO)

Organisk annoncering er gratis og baseres på, at søgemaskiner løbende afsøger hjemmesider og indekserer indholdet, og udleder søgetermer, med henblik på visning på SERP’s (Search Engine Result Pages). Arbejdet med at sørge for god organisk placering på SERP’s kaldes for SEO (Search Engine Optimization), og består primært i, at udarbejde godt beskrivende indhold på sin hjemmeside. Organisk annoncering er gratis, så der er mange penge at både tjene og spare ved, at webshoppen er SEO optimeret. Hvis SEO er i orden, er der også stor sandsynlighed for, at betalte tekstannoncer fungerer mest effektivt.

SEO handler om indhold, indhold og atter indhold.

Google SERP & SEO
Google SERP side

Billedet herover viser et eksempel på organiske søgeresultater på Google ved søgning på ‘espressomaskine’.

Betalt Annoncering

Den primære PPC annonceringsmetode er søgetermsannoncering, hvor potetielle kunder, anvender søgemaskiner til at finde det produkt de leder efter. På Googles søgemaskine opdedes annoncerne herefter i tekstannonncer, shopping annoncer og display annoncer, hvor tekstannoncer over og under de organiske søgeresultater og Shopping annoncer vises øverst på søgesiden, med billede, titel og pris. Displayannoncer vises på andre platforrm og medier, f.eks Apps eller avsier.
For PPC, eller betalt annoncering, er den store udfordring at annonceudbyderen har en interesse i, at få vist din annonce så ofte så muligt, så der bliver klikket på annoncen mange gange, for så tjener de penge. For e-commerce virksomheden gælder det om kun, at vise annoncen for potentielle købere (leads), og herefter sikre salget gennem den tilrettelagte strategi. Annonceudbyderne er dygtige til, at matche søgetermer op imod alt muligt, som bare minder en smule om søgestermet, hvorved annoncerne bliver vist i sammenhænge, som sjældent fører til et salg. Det eneste man opnår er, at nysgerrige personer klikker ind, uden at købe noget, hvilket man så betaler udbyderen for. Så den overordnede administrative strategi handler om, at filtrere i de søgeresultater, som ex. Google har fundetfrem til. 

Markedsføringstragten

Selvom man for tekstannoncer kan angive søgeord i ex. Google, skal man være på vagt, så annonceudbyderen ikke får sneget uønskede søgeresultater ind.

Marketingstragt for Google Shopping
Google Shopping med søgeord

Som angivet i illustrationen af en markedsføringstragt herover, så kan man med fordel organisere sine kampagner og annoncer (både tekst og shopping), således at man opfylder en defineret markedsføringstragt, hvor man starter med at filtrere alle uønskede søgeresulater fra. Herefter kan man opdele kampagner i generiske kategorier, brand kategorier og endeligt specifikke brand produkter, således at man følger et leads vej fra interesse til køb. I Google Shopping Ads er der slet ikke mulighed for, at definere søgeord, så her bliver bliver det helt essentielt med en filterfunktion, som hvis den implementeres korrekt, kan fungere som om man bruger søgeord. I nogle tilfælde vil man gerne vise egne produkter for søgninger på konkurrerende brand produkter. Alle trin i markedsføringstragten hertil, handler om søgende kunder / leads, men det er mindst ligeså vigtigt, at pleje kontakten til eksisterende kunder, hvilket kan ske med nyhedsbreve, SoMe og lign.

Partnerskaber

Man ser ofte, at Ads-bureauer praler med partnerskab med Google, Facebook, osv. For Googles vedkommende handler et partnerskab udelukkende om, hvor dygtig man er til, at tjene penge til Google.

Vi er din partner

Vi vil hellere være DIN Partner, så du altid kan være sikker på, at vi arbejder for din succes, og ikke Googles. Vores mål er, at effektivisere din online markedsføring og i samspil med din webshops værditilbud, at sikre vækst i din omsætning, samtidig med, at begrænse annonceomkostningerne til Google mest muligt.

Det er lige så vigtigt for os, at du forstår hvad der sker, så du selv har helt styr på din markedsføringsstrategi, gennemførelse og rapportering.

Hvad kan vi gøre for dig?

E-handel markedsføring handler om strategi og værditilbud, og vi kan hjælpe dig med, at formulerer lige præcis den forretningsmodel, som sikrer din forretning succes på de digitale platforme online.

Herudover kan vi bidrage med:

  • Brainstorming og rådgivning i forbindelse med markedsføringsstrategi.
  • Analyse af webshoppens værditilbud.
  • Introduktion til Google’s værktøjer, herunder Ads, Search, Merchant og Analytics.
  • Excel-baseret prisrobot, så du holder konkurrenternes prissætning i kort snor.